Логопедът провежда специфична терапевтична корекционна или възстановителна работа при деца и възрастни с
различни езиково-говорни или комуникативни нарушения.
Логопедът в ЦСРИ „Подкрепа“ работи със следните нарушения на речта:
Нарушения на устната реч:
- Дислалия – нарушение на звукопроизношението при нормален слух и съхранена инервация на артикулационния апарат. Нарушено произношение на
звуковете – М, П-Б, Н, Т-Д, Ф-В, Й, Х, К-Г, С-З-Ц-ДЗ, Ш-Ж-Ч-ДЖ, Л-Р.
- Заекване – нарушение на темпо-ритмичната организация на речта, обусловено от спазми на мускулите на говорния апарат.
- Дизартрия – нарушение на произносителната страна на речта, поради недостатъчна инервация на говорния апарат.
- Алалия – липса или недоразвитие на речта поради органично увреждане на речевите зони на мозъчната кора в пренаталния или ранния период на развитие на детето.
- Афазия – пълна или частична загуба на речта, обусловена от локални поражения на главния мозък следствие на прекаран хеморагичен или исхемичен инсулт,
черепно-мозъчни травми, онкологични процеси в главния мозък (тумор на мозъка), прекарани възпалителни заболявания (менингит, менингоенцефалит) и други
нарушения на мозъчното кръвообращение.
Нарушения на писмената реч:
- Дислексия (алексия) – частично специфично нарушение на процеса на четене, дължащо се на липсата на формиране /нарушение на по-високи психични функции и
проявяващо се в повтарящи се грешки от постоянен характер. Проявява се в трудности при идентифициране и разпознаване на букви; затруднения при сливането на букви в
срички и на срички в думи, което води до неправилно възпроизвеждане на звуковата форма на думата; аграматизъм и нарушено разбиране при четене.
- Дисграфия (аграфия) – частично специфично нарушение на процеса на писане. Проявява се в неустойчивост на оптико-пространствения образ на
буквата, в объркване или пропускане на букви, в изопачаване на звуково-сричковия състав на думата и структурата на изреченията
Логопедът извършва логопедично обследване и диагностика на нарушенията на речта. След провеждане на логопедичното обследване и
снемането на анамнеза, логопедът поставя логопедична диагноза и споделя своето становище/мнение, според което се преценяват внимателно и подбират
подходящи терапевтични методи и средства за преодоляване и / или подобряване на нарушенията на речта.
Логопедът провежда логопедична терапия, подбирайки подходящи методи и задачи за успешно
преодоляване на езиково-говорните и/или комуникативни нарушения, съобразени с възрастта и индивидуалността на лицето.
Провежда индивидуална терапия с потребителя на социалната услуга.
Консултира и обучава семейството и близките за това как да подпомогнат комуникацията с техния близък.
Изработва и предоставя дидактичен материал, необходим за прилагането на индивидуалния терапевтичен план на
даденото лице.
Провежда индивидуални обучения, оказва помощ и подкрепа на родителите при използване на различни стратегии
за комуникация по време на ежедневно-битовите дейности, с цел да създадат среда за развитие и обучение или възстановяване, което да подпомогне и подобри комуникацията на техните близки.
Работи съвместно в мултидисциплинарен екип с лекари (невролог, психиатър, оториноларинголог, зъболекар), психолози,
рехабилитатори / кинезитерапевти, учители и др.
Обхватът на компетентност на логопеда включва: превенция, диагностика, консултиране, оказване на психологическа и
терапевтична помощ, корекционно образование и обучение като прилага най-добрите методи и средства за корекция на речта.